+ Слово має бути в результатах пошуку. - Видалення слова з результатів пошуку. * Слово починається/закінчується на текст перед/після символу. ""Пошук слів у складі фрази.

 

Лист НБУ від 18.12.2015 р. встановлює додаткові валютні обмеження

15 січня, 2016 Інформаційні листи

 18 грудня 2015 року Національний банк України направив банкам Лист1, яким значно розширив коло операцій клієнтів, які, де-факто, потрапляють під валютний контроль. Відтепер «підконтрольними» (незалежно від суми операції) також є операції:

  • купівлі іноземної валюти з метою перерахування за межі України;
  • перерахування іноземної валюти за межі України;
  • перерахування коштів у гривнях на користь нерезидентів через кореспондентські рахунки банків-нерезидентів, відкриті в уповноважених банках;
  • перерахування коштів на користь нерезидентів через філії уповноважених банків, відкриті на території інших держав;
  • надання згоди на обслуговування операцій за договором (у тому числі внесення змін) щодо отримання резидентами кредитів, позик, поворотної фінансової допомоги в іноземній валюті від нерезидентів.

Нагадаємо, що раніше «дозвільна система» для здійснення операцій застосовувалася лише в контексті переказів на суму ≥ 50 тис. доларів США (відповідно до Постанови НБУ від 4 грудня 2015 року № 863).

Направлений Лист зобов’язує банки: (1) аналізувати документи, які є підставою для здійснення вищезазначених операцій, та (2) приймати висновок про наявність чи відсутність «ознак здійснення банком ризикової діяльності та/ або підстав уважати, що характер або наслідки фінансових операцій можуть нести реальну або потенційну небезпеку використання уповноваженого банку з метою легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму або фінансування розповсюдження зброї масового знищення».

Зрозуміло, що прийняття висновку про наявність таких ознак означає відмову у здійсненні операції, тобто, фактично, дублюється система контролю, яка передбачена для операцій на суму ≥ 50 тис. доларів США Постановою № 863.

При цьому НБУ встановлює процедуру такого контролю та затверджує (додатком до Листа) розширений і невиключний Перелік індикаторів підозрілих фінансових операцій та додаткових документів, необхідних для проведення такого аналізу. Адекватність такого Переліку та його відповідність завданням, на які направлений валютний контроль в Україні, можна поставити під сумнів. Так, наприклад, навіть якщо єдиною «підозрілою» ознакою запланованої операції клієнта є те, що банк контрагента має місце реєстрації у державі Балтії, а сам контрагент знаходиться за межами такої держави, банк може вимагати від клієнта надати 3 пакета документів: (1) інформацію про структуру власності та кінцевих бенефіціарних власників клієнта та документи, які дають змогу це перевірити, (2) документи, що підтверджують джерела походження коштів, які використовуються для здійснення операції, та (3) документи, які підтверджують економічну доцільність запланованої операції та відповідність її розміру фінансовому стану та змісту діяльності клієнта.

Окрім цього, встановлення нових валютних обмежень звичайним листом НБУ викликає питання. Так, лист НБУ є документом розпорядчого характеру та має бути направлений на виконання вже існуючих правил валютного контролю, а не встановлювати нові. На практиці ж зазначений Лист прямо зачіпає інтереси клієнтів банків, яким він навіть не адресований, що в умовах правової держави, на нашу думку, неприйнятно.

Ще одним відкритим питанням є доцільність такого регулювання з точки зору ресурсів, які банки будуть змушені залучити для виконання вимог НБУ. В чиїх інтересах, в результаті, були прийняті зазначені зміни  так і не зрозуміло. Адже «суттєві» операції, які впливають на ситуацію на валютному ринку, і так контролювалися в рамках вимог Постанови № 863. Отже, направлений Лист значно та необґрунтовано ускладнює процедуру здійснення валютних операцій в Україні, робить результат таких операцій слабопрогнозованим. А це аж ніяк не підвищить інвестиційну привабливість України.

Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.

Примітки:

1Лист «Про використання індикаторів підозрілих фінансових операцій» № 25-02002/101317 від 18.12.2015 р.

З повагою,

© WTS Consulting LLC, 2016

Перегляди 3096

МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ

Нові перепони для платників податків. Відшкодування витрат на правничу допомогу 25 жовтня, 2018    2574

Про вічне 22 жовтня, 2018    1795

Валютне регулювання по-новому, у зв’язку з прийняттям Закону України «Про валюту і валютні операції» 17 липня, 2018    8597

Виключення технічного переоснащення та інші зміни дозвільних процедур у будівництві 11 червня, 2018    6724

Зміни у регулюванні касових операцій (повний огляд) 06 червня, 2018    1368

Зміни у регулюванні касових операцій (продовження) 01 червня, 2018    1153

Зміни у регулюванні касових операцій 30 травня, 2018    3162

До теми відповідальності за порушення у сфері містобудівного законодавства 15 травня, 2018    9845

Забезпечення судових витрат як новий засіб боротьби із необґрунтованими позовами 14 травня, 2018    1375

Оцінка впливу на довкілля при реалізації проектів на діючих підприємствах 27 квітня, 2018    1333

Істотні ризики для господарської діяльності у зв’язку з ухваленням закону про корпоративні договори та закону про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю 22 березня, 2018    9929

За яких умов можливе проведення позапланових перевірок у 2018 році? 19 березня, 2018    1335

Прокоментувати